W tym roku szkolnym nasza placówka przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu „Empatyczna klasa”. Jest on odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Nauki i Edukacji w roku szkolnym 2023/2024. Głównym celem Projektu jest kreowanie u dzieci i młodzieży postawy lojalności, współpracy i pomocy oraz rozwijanie umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób i reagowania na dany sposób zachowania. Cele szczegółowe:– rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi,– zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy,– nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi,– uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych,– integracja zespołu klasowego,– budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć,– wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,– uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych. Uczniowie w ramach projektu będą realizować comiesięczne zadania. Misją do wykonania w październiku był Tydzień Empatii, który trwał w naszej szkole w dniach od 9 do 13 października. Przez te kilka dni szczególnie podkreślaliśmy, jak ważne jest przyjazne spojrzenie na drugiego człowieka i zrozumienie jego uczuć. Umiejętność empatycznego wczuwania się w sytuację innych usprawnia nie tylko komunikację międzyludzką, ale także pozwala nam współpracować i razem osiągać więcej, niż byłoby to możliwe w pojedynkę. Pedagog szkolny przeprowadził w każdej klasie warsztaty, tłumacząc co to jest właściwie empatia i jak możemy okazywać ją innym. Uczniowie z klas I – III wysłuchali opowiadania „Szakal i Żyrafa” przeczytanego przez ich starszych kolegów z klasy V. Następnie poznali czym charakteryzuje się empatyczny język żyrafy i brali udział w quizie dotyczącym rozpoznawania emocji oraz odgrywali scenki dotyczące rozwiązywania konfliktów, używając Komunikatu Ja. Uczniowie starszych klas 4 – 8 tworzyli jedną, wielką sieć przyjaźni, obdarowując siebie miłymi słowami, a następnie uświadomili sobie poprzez ćwiczenie „Empatia dla innych”, że każdy z nas jest inny, ale właśnie w tej inności tkwi piękno i istota człowieczeństwa.