2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Celem tego święta jest podnoszenie społecznej świadomości, a także uwrażliwianie ludzi na temat tego zaburzenia, ponieważ zostało ono uznane przez ONZ za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata. Na autyzm nie ma lekarstwa. W samej Europie rozpowszechnienie spektrum autyzmu to ok. 1 na 100 dzieci.
Czytaj dalej Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z funkcjonowaniem w codziennym życiu. Drażni ich hałas, cisza czy nawet materiał ubrania. Nie radzą sobie z odczytywaniem emocji innych osób, nie mówią lub mówią dużo. Sól może mieć dla nich kwaśny smak, a śnieg może parzyć. Mocno uzewnętrzniają swoje emocje lub głęboko je skrywają. Nie jest to złe postrzeganie świata. Jest inne i zasługuje na zrozumienie. Z uwagi na to, że w tym roku dzień przypadł w okresie świątecznym, wydarzenie obchodziliśmy kilka dni później. W klasach I-VIII odbyły się mini warsztaty przeprowadzone przez pedagoga szkolnego, podczas których uczniowie pogłębiali swoją wiedzę dotyczącą autyzmu, a także Zespołu Aspergera. Podczas zajęć warsztatowych nie zabrakło również ćwiczeń i zabaw, dzięki którym uczniowie mogli doświadczyć jak odczuwają i odbierają świat osoby z autyzmem. W celu wzmocnienia przekazu u dzieci z klas I – III zaprezentowano projekcję filmu „Amazing things happen”.Zwieńczeniem szkolnych obchodów był „Bieg Świadomości Autyzmu”, który odbył się 23 kwietnia na hali sportowej. Mieszane drużyny w dwóch kategoriach wiekowych: klasy I – IV i V – VIII uczestniczyły w biegach z różnymi przeszkodami (na znak solidarności z osobami z autyzmem, które również na co dzień spotykają liczne przeszkody) przygotowanymi przez panią prowadzącą zajęcia wychowania fizycznego Sylwię Polak. Wszystkie podjęte działania miały na celu podniesienie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem.
Redagowała: Marta Preis