^Powrót na górę

1 | 2 | 3 | 4 | 5

  • Rekrutacja do przedszkola 2020

    Attachments:
    Download this file (deklaracja.pdf)Deklaracja[ ]102 kB
    Download this file (wniosek.pdf)Wniosek[ ]115 kB

    Rekrutacja do klasy pierwszej 2020

    Zmiana rozkładu jazdy autobusów

    Informacja dla rodziców

     

    Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego

    w Mąkoszycach informuje o zmianie kursu

    autobusów od 7 października 2019r.

     
    Szczegóły w załączniku:
    Attachments:
    Download this file (Rozkład jazdy autobusów.pdf)Zmieniony rozkład[ ]72 kB

    Czas trwania lekcji

    1.  7:40 - 8:25

    2.  8:35 - 9:20

    3.  9:30 - 10:15

    4.  10:25 - 11:10

    5.  11:35 - 12:20

    6. 12:30 - 13:15

    7. 13:25 - 14:10

    8. 14:15 - 15:00

    Rozkład jazdy autobusów

    {nomultithumb}

     

O

g

ł

o

s

z

e

n

i

a

Wyznacz sobie codzienną dawkę nauki i zaplanuj czas, w którym każdego dnia zamierzasz się uczyć!

 

ZORGANIZUJ PRZESTRZEŃ W PRZYJAZNY SPOSÓB

 

*Świeże powietrze - mózg pochłania 20 % tlenu zużywanego przez organizm. Komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej! Wywietrz pokój oraz zadbaj o jego właściwą temperaturę zanim przystąpisz do nauki.

*Wygodne krzesło - o odpowiednim kształcie i wysokości. Pozycja leżąca sprzyja senności. Efektywnej nauce potrzebne jest odpowiednie napięcie mięśniowe, prosty kręgosłup ułatwia prawidłowe oddychanie i dotlenianie mózgu.

*Właściwa wysokości biurka, na którym możesz rozłożyć potrzebne materiał.

*Warto mieć porządek w miejscu nauki i posiadać na biurku tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory, by nie tracić czasu na ich szukanie. Lepiej nie trzymać na biurku przedmiotów rozpraszających uwagę np. telefon komórkowy.

*Światło - najlepiej dzienne, z lewej strony (lub z prawej, jeśli jesteś leworęczny).

*Zadbaj się o ciszę lub prawie ciszę (niskie natężenie dźwięków). Jeśli lubisz uczyć się przy muzyce, to dobrze jest uczyć się przy muzyce, której rytm odpowiada rytmowi naszego serca, dobra jest muzyka barokowa. Współczesna muzyka rozrywkowa ma rytm zbyt szybki i wprowadza zdenerwowanie. Zbyt powolna, spokojna muzyka może podziałać na nas jak kołysanka.

*Staraj się trzymać wcześniej ustalonego planu. Zaczynaj pełną parą!

* Bądź punktualny! Jeśli ustalasz: zaczynam o 11.00, to zacznij!

*Ucz się o tej porze dnia, w której nauka najlepiej wchodzi Ci do głowy.

*Zaczynaj od rozgrzewki, łatwe zadania na początku, np. przejrzenie notatek, wykonanie prostego zadania. Potem główny etap uczenia się, odrabiamy ważne zadania pisemne oraz trudniejsze zadania. Na zakończenie zostawiamy najprostsze prace, bo uwaga już słabnie.

*Pamiętaj o przerwach w pracy, umysł jest w stanie przyswajać wiedzę maksymalnie przez 45 minut, po tym czasie zrób sobie przerwę, lepiej zrobić kilka krótkich przerw niż jedną dłuższą.

*Dbaj o odpowiednią ilość snu!

*Pamiętaj o zdrowym trybie życia, dobre odżywianie i sport, który możesz uprawiać również w domu, wzmacniają sprawność fizyczną, która ma wpływ na naukę!

*Wyznacz sobie nagrodę za punktualne rozpoczynanie i zakończenie pracy, np. będę miał czas na słuchanie muzyki.

*Komputer, jeżeli ucząc się korzystasz z komputera, to postaraj się skupić na jednej czynności, koniecznie wyłącz komunikatory, portale społecznościowe oraz wszystkie strony, które nie są związane z nauką.

*Telefon, rozmowa albo wymiana SMS-ów może zająć bardzo dużo czasu i skutecznie wybija z rytmu nauki. Postaraj się wyłączyć lub wyciszyć telefon w czasie nauki. Ten czas masz przecież zarezerwowany tylko dla siebie !

 

WYBRANE ZASADY SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ

 

Bądź zainteresowany tym, czego się uczysz. Lepiej pamiętamy, to co nas ciekawi. Unikaj bezmyślnego powtarzania materiału. Zadawaj pytania do tekstu, wyjaśniaj pojęcia lub zjawiska, wskaż przykłady.

Znajdź cel. Po co właściwie się uczysz? Tylko po to, żeby dostać stopień? A może już wiesz, jak wykorzystasz swoją wiedzę? Znajdź to, co cię motywuje, a z zapałem zabierzesz się do nauki i na efekty nie będziesz długo czekać!

Korzystaj z wielu zmysłów. Ucząc się możesz: mówić, pisać, rysować, zadawać pytania, wyciągać wnioski, analizować, robić zestawienia, wyobrażać sobie obrazy i kompozycje, rytmicznie śpiewać albo tworzyć rymy, dyskutować, tłumaczyć to coś komuś. W ten sposób ślady pamięciowe pojawiają się w wielu miejscach mózgu, dlatego zapamiętanie będzie trwalsze.

Stosuj zasadę kontrastu, ucz się różnych przedmiotów po sobie, przedzielaj przedmioty ścisłe humanistycznymi lub odwrotnie. Nie ucz się razem podobnych przedmiotów, np. języka niemieckiego i angielskiego. Zadania pisemne odrabiaj na zmianę z tymi, które powtarzasz słownie. Podobne treści mogą zakłócać proces zapamiętywania.

Zaczynaj naukę od najtrudniejszego lub nowego dla Ciebie materiału, żeby „najgorsze” było za Tobą i żeby w miarę powiększającego się zmęczenia było Ci łatwiej.

Rób przerwy w odrabianiu lekcji! Stała prawidłowość zapamiętywania mówi: najłatwiej zapamiętasz to, czego uczysz się na początku i na końcu. Podziel więc odrabianie lekcji na części, by mieć jak najwięcej „początków” i „końców”, wtedy zapamiętasz więcej.

Dobrze planuj przerwy!

Nastawienie, dobrze i szybko zapamiętasz, gdy chcesz zapamiętać. Jeśli wmówisz sobie, że to nudne albo głupie, to w pamięci nie zostanie nic, mimo wysiłku i powtarzania.

Myśl pozytywnie, o sobie i nauce. Uwierz, że potrafisz i dasz sobie radę. Jeśli wmówisz sobie, że czegoś nie osiągniesz, to tak się stanie, bo przestaniesz się starać, i włożysz w naukę mniej uwagi, wysiłku i umiejętności. W dobrym nastroju lepiej zapamiętujesz.

Staraj się kojarzyć nową wiedzę z już przyswojoną. Połącz informacje, rób notatki, podkreślaj na kolorowo, szukaj śmiesznych skojarzeń. Im bardziej niecodzienne skojarzenia, tym lepiej zapamiętasz materiał. Analizuj, rób wykresy, zadawaj pytania, a więcej zrozumiesz i zapamiętasz….

 

POWODZENIA W EFEKTYWNEJ NAUCE!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Poradnictwo kariery w gimnazjum. Modułowy program poradnictwa zawodowego dla uczniów gimnazjów prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków. Kraków 2013

G.Dryden, J.Vos, Rewolucja w uczeniu się, Poznań 2011

J. Rudniański, Jak się uczyć, Warszawa 2001

 


 

Our website is protected by DMC Firewall!