^Powrót na górę

1 | 2 | 3 | 4 | 5

  • Rekrutacja do przedszkola 2020

    Attachments:
    Download this file (deklaracja.pdf)Deklaracja[ ]102 kB
    Download this file (wniosek.pdf)Wniosek[ ]115 kB

    Rekrutacja do klasy pierwszej 2020

    Zmiana rozkładu jazdy autobusów

    Informacja dla rodziców

     

    Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego

    w Mąkoszycach informuje o zmianie kursu

    autobusów od 7 października 2019r.

     
    Szczegóły w załączniku:
    Attachments:
    Download this file (Rozkład jazdy autobusów.pdf)Zmieniony rozkład[ ]72 kB

    Czas trwania lekcji

    1.  7:40 - 8:25

    2.  8:35 - 9:20

    3.  9:30 - 10:15

    4.  10:25 - 11:10

    5.  11:35 - 12:20

    6. 12:30 - 13:15

    7. 13:25 - 14:10

    8. 14:15 - 15:00

    Rozkład jazdy autobusów

    {nomultithumb}

     

O

g

ł

o

s

z

e

n

i

a

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu oraz jak motywować i wspierać do systematycznego uczenia się poza szkołą?

 

Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z odrabianiem lekcji, z niezadowoleniem siada do książek. Rodzice często zastanawiają się,  w jaki sposób zachęcić dziecko do nauki. Co więc zrobić, aby nauka przestała być dla dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego przyjemniejsza? Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki, ale jest kilka uniwersalnych sposobów.

 

1.To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Pomóżmy dziecku zabrać się do lekcji. Ustalmy PLAN DNIA. Najlepiej, aby odrabiało lekcje o stałej porze, w miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza, gdzie w tle nie jest włączony telewizor. Szczególnie trzeba zadbać o komputer i telefon, który potrafi niezwykle skutecznie odciągać od nauki. Przed przystąpieniem do nauki dobrze jest przygotować sobie wszystkie książki i pomoce, tak aby później nie przerywać pracy. Odrabianie lekcji warto rozpocząć od najtrudniejszego zadania, kiedy jest się jeszcze wypoczętym. Wskazane jest również rozdzielanie materiału na krótsze partie, włączanie przerw. Zwłaszcza w przypadku małych dzieci, jest to bardzo ważne. Przeciętne dziecko w wieku 7-10 lat potrafi skupić się na 20 minut, dzieci w wieku 15 lat do 30 minut. Przerwę trzeba zrobić gdy dziecko zaczyna mieć problemy  z koncentracją uwagi, jest zmęczone. Przemęczenie powstaje po wysiłku długotrwałym, nawet niezbyt intensywnym, ale nie przerywanym chwilami odpoczynku. Pierwszymi objawami zmęczenia uczniów są:

·        nadmierna pobudliwość,

·        drażliwość,

·        pobudzenie ruchowe.

Ważnym elementem higienicznym jest racjonalny tryb życia ucznia, który regulowany prawidłowym rozkładem dnia prowadzi do systematyczności oraz nawyków higienicznych. Należy przestrzegać przede wszystkim prawidłowej proporcji między takimi elementami jak: sen, czas wolny oraz nauka w domu.

Sen powinien odbywać się tylko w nocy od godziny:

·         20 –tej dla dzieci młodszych

·         20.30, 21.00 dla dzieci starszych

i trwać:

·         12 godzin – dzieci 5 –8 lat,

·         11 godzin – dzieci 11 lat,

·         10 godzin – dzieci 11-15 lat,

·         8 – 9 godzin dzieci powyżej 15 lat.

 

2.Ważna jest systematyczność. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Kiedy trzeba napisać wypracowanie, przeczytać lekturę  i rozwiązać kilka zadań z matematyki -  naprawdę można się pogubić i zniechęcić. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny. Trudno jest jednego dnia zrobić wszystko, kiedy jednak naukę rozłoży się w czasie, wówczas okazuje się, że wystarczy każdego dnia opracować jeden czy dwa tematy, aby skutecznie opanować cały materiał. Nie warto tego zostawiać na ostatnią chwilę. Uczeń zachęcony do systematyczności sam szybko zauważy, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi partiami zajmuje stosunkowo niewiele czasu i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.

Niewskazane jest siedzenie z dzieckiem przez cały czas odrabiania lekcji. Dobrze jest przyzwyczajać dziecko do wykonywania samodzielnej pracy w określonym czasie. Jest to przyzwyczajenie do dobrej organizacji pracy. Dziecku najlepiej umysłowo pracuje się rano od 8 do 11, zaś po południu od godziny 14 do 17.

Rodzic powinien regulować proporcję między czasem spędzonym na zabawie, a innymi obowiązkami dziecka. Jeśli dziecko, nawet po odpoczynku nadal nie zabiera się do nauki, pomóżmy mu. Zachęta, zainteresowanie nauką, delikatne naprowadzenie, pobudzenie dziecka do działania, to najlepsza pomoc rodziców. Rodzic powinien czuwać nad przebiegiem odrabiania lekcji i dyskretnie obserwować pracę, nie zostawiajmy dziecka samemu sobie. Dziecko musi wiedzieć, że rodzice interesują się jego nauką, dostrzegają sukcesy i cieszą się nimi, nie lekceważą żadnych jego zaniedbań.

 

3. Duży wpływ na motywację ma także pozytywna ocena rezultatów własnej pracy.                  Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka, aby chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości.

 

4. W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki ułatwiające zapamiętywanie.               Notatki z wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń i zabawnych rysunków, bazowanie na skojarzeniach, robienie wykresów, map myśli. Wszelkiego rodzaju fiszki, czyli słowa klucze i hasła w książkach, ścianie, biurku. To wszystko może pomóc dziecku lepiej i bardziej trwale opanować materiał.

 

5. Każdy uczeń w jakimś momencie swojej kariery szkolnej zadaje sobie pytanie: ,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?”. Pomóżmy więc dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z posiadanej wiedzy. Pokażmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce.

 

 6. Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawajmy mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadźmy, udzielmy wskazówek, wyjaśnijmy wątpliwości. Zachęcajmy do samodzielności. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami. Jest to szczególnie ważne, ponieważ uczeń posiadający wiarę w swoje siły nie zraża się niepowodzeniami, a stawiane przed nim zadania traktuje nie jak uciążliwe obowiązki, ale jak przyjemne wyzwanie, któremu jest w stanie sprostać.

 

 

Rodzicu jeśli chcesz pomóc dziecku zwiększyć motywację do nauki:

- podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka,

 - powtarzaj myśl, że nauka jest celem sama w sobie,

- nie przypisuj zbyt dużej wagi ocenom,

 - wyrażaj się pozytywnie o szkole i o nauczycielach,

- doceniaj pracę i samodzielność,

- dostrzegaj osiągnięcia dziecka,

- nie krytykuj, nie oceniaj,

- pomagaj, ale nie wyręczaj,

- nie wyśmiewaj niepowodzeń, ale wskaż jak można uczyć się na błędach,

- nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości,

- nie wyprzedzaj materiału szkolnego,

- pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w szkole,

- wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia,

 - stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka,

- pomagaj w rozwinięciu umiejętności potrzebnych w nauce (czytanie, zapamiętywanie, notowanie, koncentracja uwagi i inne),

- wspieraj!

 

 


 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd